Friday 23 May 2014

Trans-Borneo Roadtrip - Day 3 (04112013)



Assalamualaikum, salam sejahtera semua !

Kami bangun awal macam biasa pagi ni. Hari terakhir di bumi barakah Brunei Darussalam. Perjalanan yang panjang penuh liku di hadapan. 656 kilometer, 8 immigresen kaunter, dan perasaan berkecamuk nak balik semenanjung. # Nanges !

Kemas barang, breakfast di cafe hotel dan check out.

Sebelum bertolak, kami singgah sebentar di Stadium Negara Hassanal Bolkiah.





Stadium ni tak jauh dari D Anggerik Service Apartment. Lebih kurang 1 kilometer je.

Stadium ni sebenarnya multi-purpose, tapi kebanyakan masa digunakan untuk perlawanan bola sepak. Ia dibuka secara rasmi pada 23 september 1983 sempena hari kelahiran Sultan Omar Ali Saifuddien.

Semasa hari pembukaan stadium, ada football match antara pasukan kebangsaan Brunei menentang Sheffield United. Sheffield United menang 1-0. Stadium ni mampu memuatkan hampir 30,000 orang.






Rasa nak baring je atas jalan ni. Bersih sungguh.

Sekejap je kami singgah, tak sampai setengah jam pun. Lepas tu terus bergerak menuju ke Limbang. Malam ni kami akan menumpang teduh di rumah Fuad dan KZ di KK. Esok pagi flight balik ke KL.

Long story short, proses immigresen lancar. Kami sampai ke pekan Lawas. Berhenti sekejap di tebing sungai untuk meninjau keadaan sekitar. Sejujurnya, ni lah kali pertama saya jejakkan kaki ke Bumi Kenyalang. Dan Sarawak merupakan negeri paling akhir yang saya jejaki. Maka secara rasminya, pada usia 27 tahun, saya dan berjaya takhluk (feeling penakhluk pulak !) kesemua negeri-negeri dalam Malaysia. Hehehe !


Sungai Limbang

Pekan Limbang dari kejauhan

Sampan yang kesepian

Pekan Limbang


Sebulan lepas kami pulang dari Trans-Borneo trip ni, gempar berita tentang kemunculan buaya sepanjang 3 meter di pangkalan feri Kuala Lawas. Kusss semangat. Nasib la buaya ni tak muncul masa kami dok sibuk tangkap gambar tepi sungai tadi.

Seterusnya, kami singgah di pekan Sipitang untuk lunch atas saranan Fuad yang mengidam satay siga-siga. Katanya satay siga-siga ni popular kat Sabah.

Best jugak restoren tepi laut ni. Angin kencang, matahari memancar terik.

Pekena bakso jom !









Boleh tahan la sate tu. Kuah kacang die rasa lain sikit dari kuah sate semenanjung. Bakso pun not bad. Kepak ayam tu kami tak try. Sesaje snap gambar. Mungkin korang boleh try kalau samapi ke Sipitang.

Lepas makan, kami ambik masa sekejap relaxing dekat Esplanade Sipitang.








Masa lepak kat esplanade, hujan turun. Bertempiaran lari ke kereta. Kami singgah di masjid Imam Haji Hashim berdekatan pekan Sipitang untuk solat dan berteduh.

Alhamdulillah kami selamat sampai di KK lebih kurang pukul 4.30 petang. So I guess this is the end of the journey. Rasa bersyukur sangat dikurniakan peluang untuk melihat sebuah negera Islam yang sangat islamik, Brunei Darussalam. Kalau diberikan kesempatan, inshaAllah nak repeat trip ke Brunei untuk cover banyak lagi tourist attractions yang tak sempat dilawati.

Saya akhiri entri Trans-Borneo roadtrip ni dengan gambar-gambar signboard di sepanjang jalan Brunei Darussalam. Sehingga berjumpa lagi dalam trip seterusnya. Do come and visit this blog again later ok ! 

Till then, Assalamualaikum !






4 comments:

  1. Just lovin' this island of Borneo with its wild nature and extremely friendly people. Hope the nature here remains preserved. http://seaviewsandakan.com/borneo/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Couldn't agree more. Borneo is truly beautiful. Have you been to Maliau basin? would love to go there someday. Heard the scenery is picturesque.

      Delete
    2. Assalamu'alaikum wr. wb.

      Tuan, maaf mencelah. Saya orang Limbang. Rasanya gambar kelima hingga kelapan dari atas itu adalah Pekan Limbang, bukan Lawas. Tq

      Delete
    3. wslm. Ooo, ok. terima kasih atas pencerahan.

      Delete

Itinerary : Myanmar Adventure (19.01.2018 - 28.01.2018)

" Our only limitations are those we set up in our own minds " ---------- xxxxx ---------- 19.01.2018 (Friday) ...