Sunday 10 May 2015

Europe Backpacking Trip : A Journey To Remember - Prelude



Assalamualaikum semua !!!


Maafkan Kancil kerana terlalu lama menyepi. Too much too handle, lalu Kancil lari ke bumi Eropah untuk menenangkan fikiran. Nak kata midlife crisis, umur belum pun masuk 3-series, baru 20-an, ngeheh.

Siapa yang tak berangan nak jejak kaki ke Europe? Semua kaki travel mesti bercita-cita nak jelajah benua Eropah, at least sekali seumur hidup kan. Saya pun macam tu jugak. Sejak mula travel kira-kira 2 tahun lepas, dah pasang angan. Mula buat plan, mula menabung, kumpul geng, survey tiket kapal terbang dan sebagainya. Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berlalu pergi, hasrat masih tak kesampaian.

Sampailah bulan Oktober tahun lepas, memang nekad nak sampai Eropah sebelum pertengahan tahun 2015 ni. Perkara pertama yang saya buat, kumpulkan geng dan creat whatsapp group khas untuk trip ni.


Palace of Westminster & the Big Ben (UK Parliament).


Geng kaki jalan, flight & pembahagian tugasan :

Dalam masa 2 tahun perancangan tu, banyak kali bertukar-tukar ahli jemaah. Akhirnya, 4 orang konpem join trip ni by October 2014. Langkah seterusnya, survey tiket flight.

Banyak faktor diambil kira dalam menentukan kapal terbang mana yang nak dipilih selain dari harga tiket. Memandangkan perjalanan yang jauh, faktor keselesaan sangat diberikan keutamaan. Kalau sakit-sakit badan lepas keluar kabin, macam mana nak pikul backpack?.

Selain tu, untuk fit itinerary, kami pilih multicity flight. Landing di London dan balik dari Paris. Kalau pilih return tiket dari salah satu bandar, rugi duit beli return tiket Eurostar London-Paris. Dengan multicity flight, kami hanya perlu naik Eurostar sekali je. Kat situ je dah save banyak.

Pening jugak nak pilih syarikat penerbangan yang sesuai. Kebanyakkannya harga melebihi RM3000. Eventually, we settled with Qatar Airways. Ni syarikat penerbangan yang dah menang banyak anugerah termasuk The Best Airlines Award. Dan, harga tiket multicity KL >>> London + Paris >>> KL yang kami dapat adalah RM2500+.

Ada lagi yang murah masa tu macam Vietnam Airlines, tapi dengan Qatar Airways, we got comfort and the best service. No regrets !

Bertolak dari KLIA pada 18 April pukul 3 pagi, tiba di London Heathrow Airport pada pukul 1.15 tengahari. Berangkat pulang dari Paris Charles De Gaulle Airport pada 3 May pukul 10 pagi dan tiba di KLIA pada 4 May, 8.25 pagi.

Disaat-saat akhir, kawan Fuad, Aimi nak join trip ni, dari Amsterdam sampai Interlaken. London & Paris dia tak join. Dia naik Emirates dari KL ke Amsterdam dan jumpa kami disana.

Orait ! Flight settle. Siapa punya tugas untuk beli tiket flight? >>>>> Azuan.

Azuan jugak in charge of transportation antara bandar. Fuad in charge entrance tickets, Hafiz in charge accommodation dan saya in charge itinerary.


Operating windmill in Zaanse Schans Village, Zaandjik, North Holland.


Itinerary

London > Brussels > Amsterdam > Cologne > Prague > Vienna > Venice > Milan > Arth Goldau > Lucerne > Bern > Interlaken > Basel > Paris.

Kami ada 14 hari setengah untuk cover semua bandar-bandar ni. Ye, sangat ambitious. Selalunya orang akan cover Western dan Eastern Europe separately, atau kalau nak cover banyak bandar lagi, travel lebih lama, paling kurang sebulan.

Tak mampu nak cuti lama-lama. Cuti tahunan terbatas, baki akaun bank pun semakin menipis. Untuk datang kali ke dua ke Eropah mungkin ambil masa lagi beberapa tahun. So alang-alang jejak kaki, cover semampu mungkin sementara jasad masih gagah memikul backpack. Bila dah masuk usia 30-an mungkin dah slow down. Dah masuk 40-an bawak beg beroda je lah.

Anyway, Brussels, Cologne, Arth Goldau dan Basel hanya sekadar transit. Milan hanya tempat beristirehat untuk semalamam. Plan asal untuk ke Berlin tapi bila susun balik itinerary, impossible untuk dijayakan so Berlin terpaksa disingkirkan. Sedih...

Tumbuh sehelai 2 uban untuk siapkan itinerary Europe ni. Punya lah challenging. Berapa banyak masa diperuntukkan untuk buat research dan sebagainya. Nasib baik berbaloi. Itinerary siap 2 minggu sebelum trip, hihi.


Schonbrunn Palace, Vienna


Transportation:

Ada beberapa cara untuk travel di Eropah >>> Bas, keretapi, kapal terbang tambang murah atau sewa kereta dan drive sendiri.

Bas awal-awal lagi dah terkeluar dari senarai. Of course sangat menjimatkan, tapi sangat time-consuming. Berbelas-belas jam perjalanan, pengunaan toilet yang terhad, ruang yang sempit untuk kemudahan beribadah dan sebagainya. Tak mungkin dapat cover semua bandar-bandar tu dalam masa yang singkat. Habis masa dalam perjalanan je.

Cheap flight tu mula-mula macam okay. tapi bila dikaji balik, tak menguntungkan jugak. Kalau tempah awal, memang boleh dapat yang murah. Dan flight dapat menjimatkan banyak masa. Tapi, kebanyakan airport untuk cheap flight di Europe terletak di luar kawasan bandar, mostly outskirts.

Bila kira-kira balik kos tambahan untuk ke airport setiap kali turun naik flight, nak kena check in check out baggage, kemungkinan flight ditunda dan dibatalkan, all that fuss, hmmm,,,,,, tak berbaloi. So cheap flight pon out !

Drive sendiri? Macam seronok je. Drive at your own pace, no rush. Boleh berhenti tepi jalan bila-bila rasa nak bergambar atau nak berpiknik tepi tasik. Cool kan? Yeke boleh berhenti sesuka hati? Ntah, hehe. Tapi jauh tu nak drive sendiri. Berapa ribu kilometer tu? Tak penat ke? Sedangkan memandu dari KL ke Jeti Kuala Muda pun dah nak pengsan. Baik save tenaga untuk travel.

So tinggal lah option terakhir iaitu keretapi. Bila buat research lagi, baca blog, baca article dan sebagainya, memang benar travel dengan train lah yang paling selesa, provided ada peruntukkan yang cukup.


Waiting for train to Amsterdam Central at Bruxelles-Midi (Brussels South Railway station)


Memang agak mahal actually, tapi ada banyak kelebihan travel dengan train berbanding bas, flight atau drive sendiri. Antaranya:-

- Sangat selesa untuk jarak perjalanan yang jauh. Tempat duduk yang selesa, kemudahan toilet yang banyak, kemudahan cafe jika kebuluran, kemudahan untuk cas barangan elektronik (bukan semua train) dan kemudahan untuk simpan backpack. Kalau naik bas, rasanya boleh clautrauphobic duduk lama-lama. Plus kalau dah berbelas jam perjalanan, kematu pungkok. Tulang belakang pun bengkok. Kemudahan toilet pon terhad.

- Boleh rehatkan badan sambil menikmati keindahan bumi Eropah. Sangat berbaloi kalau naik Scenic Train Journey di Swiss yang melalui kawasan pergunungan yang cantik. Kalau drive kereta, tak pasti route dia secantik naik train atau tak. Dan, kekurangan untuk yang memandu sebab terpaksa concentrate pada driving. tak boleh nak enjoy the awesome views.

- Sleeper train menjimatkan kos penginapan. Kami naik sleeper train 2 kali. Dari Prague ke Vienna, dan dari Vienna ke Venice. Jimat banyak lagi kat situ.

- Lebih selesa untuk kemudahan beribadah dan pembersihan diri.


Banyak dah tu. So yeah, train pilihan kami. Dari London King's Cross, kami naik Eurostar merentas selat Inggeris untuk ke Brussels. kemudian naik train dari Brussels ke Amsterdam. Selebihnya semua by intercity train.

Azuan did a superb job in arranging and buying the ticket. Kudos !

Satu lagi alterntif kalau tak nak pening kepala book tiket keretapi awal-awal adalah dengan membeli Eurail pass. Dengan pass ni kita boleh naik mana-mana train yang kita nak tanpa book awal-awal. So tak perlu bimbang nak terkejar-kejar naik train on time. Tapi harganya sangat lah mahal. Kalau nak travel sebulan mungkin berbaloi amik Eurail Pass ni. Dan pass ni tak cover sekali scenic train di Swiss.

Klik SINI untuk maklumat lanjut mengenai Eurail Pass.


Lauterbrunnen, Swiss Alps.


Accomodation:

Takde yang murahnya di Eropah ni especially hotel di London, Paris dan Swiss. At least dah jimat untuk 2 malam penginapan dengan sleeper train. Selebihnya, no choice. Takkan nak merempat bawah jambatan pulak.

Untuk hotel di London dan Amsterdam, Azuan yang book. The rest, Hafiz punya tugasan. Alhamdulillah, boleh kata hampir semua bilik penginapan yang ditempah selesa, kecuali di Interlaken je. Good job Hafiz dan Azuan !

Basically, 3 malam di London, 2 malam di Amsterdam, 1 malam di Vienna, 1 malam di Milan, 1 malam di Lucerne, 2 malam di Interlaken, 2 malam di paris dan 2 malam dalam keretapi.


La Tour Eiffel, Paris.


Masing-masing ada niat sendiri untuk ke Europe. My childhood dream, untuk ke Warner Bros studios di London. I grew up with Harry Potter books and films, so kalau tak sampai ke Harry Potter World ni, memang ralat. Menangis air mata darah jawabnya.

Si Fuad pulak memang dah aim untuk tengok teater sebab tu minat dia. Kalau boleh 3 hari kat London tu, tiap-tiap hari nak tengok teater. Tapi impossible la kan. Kami yang lain ni setuju nak teman dia tengok 1 teater je sebab tak cukup masa. Kusut dibuatnya nak pilih teater mana satu.

First choice, Billy Elliot. Yang ni kami reject awal-awal sebab macam pelik je tengok budak-budak laki menari ballet. Second choice, Les Miserables. Yang ni fuad tak cadangkan pon kat kami sebab dia bimbang kami kebosanan dek jalan cerita yang berat dan serius. Instead, dia cadangkan tengok Wicked sebab ada babak kelakar katanya, dengan harapan kami pun dapat enjoy the show. So saya reserve satu slot untuk Wicked theatre dalam itinerary.

Hafiz nak ke Stamford Bridge, obvious la kan sebab apa. Siap ikut tour lagi. So semua ni dirangkumkan dalam itinerary sepanjang 24 muka surat. Azuan takde specify tempat mana dia nak sangat pergi, tapi along the way tu, ada la tempat-tempat yang dia usahakan jugak untuk pergi.

So fuad yang in charge tiket dah book siap-siap tiket Warner Bros studio, Wicked theatre dan London Pass.


Rjiksmuseum, Amsterdam.


Passess:

Sepanjang 2 minggu di Europe, kami beli 3 pass iaitu London Pass, Swiss Pass dan GVB pass di Amsterdam. Ada banyak lagi pass di setiap bandar-bandar di Eropah tapi yang 3 ni memang kami perlukan.

Banyak kelebihan ambil pass ni sebab boleh jimat duit untuk kos pengangkutan dan entrance fee. Study dulu betul-betul setiap pass tu, diperlukan ke tidak, sebab selalulanya pass ni mahal unless kita gunakan sepenuhnya. kalau dah decide untuk beli, make sure total jumlah penggunaan (pengangkutan dan entrace fee) tu melebihi harga pass. Baru berbaloi.


Dancing House of Prague (Fred & Ginger)


London Pass

Kami hanya ambil pass untuk sehari sahaja yang beharga GBP 52. Dengan London Pass ni, kita boleh dapat free entry untuk lebih dari 60 attractions di sekitar London.

Kami pilih Stamford Bridge Tour, Tower Bridge dan Tower of London. Cuma agak terkilan tak dapat naik Thames River cruise sebab sampai lewat sikit je. Kelewatan sebab the whole morning dah bazir masa tunggu change of guard di Buckingham Palace yang sebenarnya tak la special mana. Itu pun kami dah save banyak untuk entrace fee ketiga-tiga attraction ni.

Antara attraction lain yang free dengan London Pass termasuk London Zoo, Kengsinton Palace, Science Museum, Windsor castle, Royal Albert Hall dan banyak lagi.

Boleh refer SINI untuk maklumat lanjut mengenai London Pass.


Belvedere palace, Vienna.


Swiss Pass

Berbaloi. Seriously ! Kos hidup kat Swiss sangatlah mahal jika dibandingkan dengan negara Eropah yang lain. Negara dan rakyat kaya-raya, so barangan harian, kos penginapan dan kos pengangkutan pun sama mahalnya. Matawang pun sendiri-sendiri, tak ikut negara lain. (Swicc Franc)

Kaki Berangan ada buat entri pasal Swiss pass ni. Boleh baca kat SINI.

Kami beli pass untuk 4 hari berharga Euro 204/pax (RM904). Harga sama dengan Shinkansen pass untuk seminggu. Tapi sungguh sangat berbaloi. Beratus-ratus ringgit dapat jimat. Dengan pass ni jugak kami sampai ke Bern, ibu negara Switzerland.

Dengan pass ni jugak, kami dapat free untuk naik train dari Interlaken ke Lauterbrunnen dan Wengen. Dan dapat lagi 25% diskaun untuk naik dari Wengen ke Kleine Scheidegg. Memang berbaloi-baloi.


Piazza san Marco, Venice. 


GVB Pass:

Pass ni hanya cover pengangkutan dibawah kelolaan syarikat GVB di Amsterdam seperti bas, tram dan metro untuk jangka masa yang ditetapkan. Kami beli pass untuk 3 hari (72 jam) yang berharga Euro 16.50 sekeping. Transport utama kami di Amsterdam ialah tram.

Setiap kali naik tram, swipe je kad ni dekat mesin semasa masuk dan keluar.

Untuk maklumat lanjut mengenai GVB pass, klik SINI.


Natural History Museum, London.


Cuaca

Purposely pergi masa second half of April (musim bunga) untuk ke Keukenhof, iaitu taman tulip di Lisse, Holland. Peak season yes, memang jam-packed dengan manusia seisi alam. Sebab tu jugak harga bilik hotel melambung tinggi.

Bila travel masa spring season, memang kena bersedia dengan keadaan cuaca yang tak menentu. Macam masa kat Japan tahun lepas, sehari suntuk hujan di Tokyo, pagi sampai tengah malam. So perkara yang sama berulang di Europe.

Cuaca mendung dan sangat berangin masa di Zaanse Schans, iaitu perkampungan Windmill di utara Holland membuatkan sumsum tulang merintih kesejukan. Keesokan harinya semasa di Keukenhof garden, matahari cerah bersinar.

Di Venice pulak, hujan lebat menyambut ketibaan kami dan setia menemani kami sehinggalah kami naik train untuk ke Milan petang hari yang sama. So definitely review untuk Venice tak berapa nak awesome lah. Lucerne dan Paris pun macam tu jugak.


Keukenhof gardens, Lisse.


Tapi alhamdulillah, di tempat-tempat lain cuaca sangat lah baik. Syukur sangat masa naik ke Lauterbrunnen, Wengen dan Kleine Scheidegg di pergunungan Alps, Switzerland, langit membiru. So sangat-sangat enjoy Swiss for that reason.

Cuaca ni bukan faktor yang kita boleh control. Semuanya berlaku atas kehendak Allah. In fact beberapa hari sebelum berangkat, dah check keadaan cuaca di sana, matahari cerah je. Suhu kadang-kadang sampai 18-19 darjah selsius di sesetengah bandar. So tak la bawak baju tebal sangat. Sekali kat Zaanse Schans sebab keadaan berangin, suhu turun sampai 3 darjah. Kejung kelangkang, grrrrrr !


Wengen Village, Swiss Alps.


Total expenditure:

Soalan cepumas. Soklan pertama orang tanya bila cecah lantai KLIA. Seusaha mungkin, kami cuba jimatkan perbelanjaan sepanjang disana. So budget asal saya rougly dalam RM10k +/-. Flight saja dah RM2500+, transport yakni intercity trains dalam RM2300+, accomodation RM2000+. Tambah passes dan entrace tickets, kat situ je dalam RM7-8k. Selebihnya duit poket.

Ada jugak buat survey harga kalau ikut pakej. Dengan RM7-8k tu dapatlah cover either Western or Eastern Europe, dalam 3-4 negara. Paling banyak pun 5 negara. Ada tu hanya cover 2 negara sahaja.

Itu pun, itinerary agak longgar sebab dah masuk campur sekali dengan shopping. Masa untuk bershopping dah beberapa jam. In the end, harga lagi mahal tapi dapat cover sikit je.

So pada hemat saya, total cost yang telah dibelanjakan untuk cover semua bandar-bandar dalam itinerary tadi sangatlah berbaloi. Ya boleh lagi jimat, tapi kena cut shot banyak attractions, atau kena kerahkan tenaga untuk memandu sendiri, atau redhakan diri dengan naik bas berjam-jam lamanya.

InsyaAllah detail mengenai total expenditure untuk trip ni saya share di hujung entri trip. Sekarang ni masih tak sempat nak buat kira-kira.


Arch de Triomphe, Paris.


Visa & keselamatan :

Tak perlu visa. Passport Malaysia sangat bernilai kat sana. Jaga elok-elok. Hanya check passport masa masuk UK, masuk France dan keluar dari France. Selebihnya diorang tak check. So jangan kasi hilang. Ramai dah kes passport kena rompak kat sana. Dengan buku merah tu, serata Eropah boleh masuk. Guard it well ya.

Safety wise roughly quite okay. Tak de la experience duit kena cilok, kena kejar dengan pencuri dan sebagainya tu. Cuma pandai-pandai la jaga diri kat negara orang. Kat mana-mana pun ada orang jahat kan. It's worth to be a little bit suspicious and over protective. Sediakan payung sebelum hujan. Ambik segala precaution yang mungkin. Kalau dah berlaku tak boleh nak cakap apa dah. Hilang mood nak enjoy percutian nanti.

So jangan takut. Kebanyakkan diorang ni sangat peramah. Takde yang menyombong dengan foreigner.


Statue of Queen Victoria outside Kensington palace, London.


Makanan halal:

Tak perlu nak pikul nasi goreng cina pak Brahim yang berat tu sedangkan backpack je dah berapa kilo nak dipikul. Stok pakaian untuk 2 minggu at least 8-9 kilo. Dengan accessory macam sarung tangan, shawl dan sebagainya, boleh agak-agak sendiri bisa terseliuh ke tak sendi bahu tu.

Orang Islam ada di mana-mana atas muka bumi Allah ni, so do halal foods. Paling bimbang sebenarnya nak cari makanan halal kat Prague dan Vienna. Turned out, we found so many halal restaurants in both cities. Siap dengan masjid lagi.

Sama jugak dengan bandar-bandar lain. Cuma kurang variety la. Arabic food, Indian food dan Turkish Kebab, tu je. But, better than nothing right?. So bab makan toksah nak risau. Kami sampai pening memikir nak dinner kat restoren mana kat Vienna. Banyak sangat pilihan, hihi.


My travel gang yang awesome !


Alhamdulillah, berjaya jugak trip ke bumi Eropah ni. Syukur tak terhingga ke hadrat Ilahi kerana telah memudahkan segala urusan kami disana. Of course ada drama tengah malam bila train tetiba cancel sebab ada rusuhan di Jerman dan drama-drama lain. Tapi dengan izin Allah, kami selamat sampai ke setiap destinasi yang dituju. Syukur kesihatan dan keselamatan kami terlindung sehingga ke akhirnya.

Nak ucapkan terima kasih jugak kepada mereka berempat yang sudi teman saya untuk ke Europe. You guys did fantastic jobs uruskan transportation, accomodation dan segala bagai tiket tu. Tak mampu nak handle sorang-sorang. Makin lebat uban tumbuh.

I'm really looking forward to writing about the journey. Tapi kena tunggu dulu lah. Next trip pun mungkin lambat lagi. There's going to be a really big change in my life soon. Mungkin nak cari masa untuk update blog pun makin sukar, tapi saya cuba sedayanya.

Hope korang sudi menunggu. Terima kasih kerana masih sudi baca blog suam-suam kuku ni. Diharapkan, perkongsian kali ni bermakna.

See you guys later. Till then, Assalamualaikum !



232 comments:

  1. firstly thanks sudi accept aku join geng europe trip korg ni..jadi tukang follow je pulak tu..thanks zillion jugak to all europe-trip-buddies for helping me with the big-wheeled-luggage, waiting me who always left behind (causes: post-marathon-ankle-injury, biasala-pompuan-selalu-siap-lambat etc) and the last person who finished her food..haha..owh yes for taking lots of pics with very awesome background and taught me to give a better pose sbb asyik bg pose tiang and SBP je..haha..and also gave me moral support to buy swiss watch ( but i wish for financial support though..haha)...rasanya tak habis kot if nak bagi list reasons of thanking u guys...but the most important thing is that u guys made this europe trip one of the most unforgettable trip in my life..alhamdulillah everythg went smooth and fine..nasibaik hero chem (hafiz) dtg on time bgtau ada alternative train to prague bcoz of those strike..and aku nasibaik tak sesat sampai ke russia sebab salah train coach..haha..owh btw, i learned lotsa things including new word which is yam..haha (apart from knowing ur new friends, places, people etc)..finally maaf zahir batin na yams if ada buat salah ie terphotobomb korg ke..haha..i wish there will be more memorable trip/journey like this in the future.perhaps with u guys again?? huhu..- aku-yg-bukan-backpacker-dlm-europe-trip-ni
    (NB: btw, aku beli return-flight-ticket kl <> ams..hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... thank u sebab bertahan dengan kerenah kanak-kanak mumayyiz kami. aku dh betulkan entri pasal flight ko, hihi. perhaps bwk backpack utk next trip? aku provide lumbar support. amacam?

      Delete
    2. ok la join kanak2 mumayyiz..terasa muda la jugak..haha..good offer la lumbar support..alang2 financial support sekali la..huhu..

      Delete
  2. Wow 14 days boleh cover byk tmpat..hebatnya. sy ritu boleh cover 4 negara je. Tahniah...photo sgt lawa.

    ReplyDelete
  3. Interesting journey! Nak baca experience seterusnya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you. InshaAllah akan diusahakan tulisan kembara ke Eropah ni.

      Delete
  4. Hi there, kalau tak keberatan boleh share iti tak? Email me at nashmegatron@gmail.com
    tengah nak buat iti ni, rasanya habis gugur rambut dok pikir nk buat iti
    Neway thanks, good write up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak iti jugak boleh? syaz_itqan@yahoo.co.uk
      Insya allah plan nak pergi next year :)

      Delete
    2. salam..nak iti jugak boleh?
      nuha2301@gmail.com

      thanks in advance~

      Delete
    3. Nak iti juga athiraain.aa@gmail.com
      Tq in advance

      Delete
    4. nak iti jugak boleh.. nurhaqim.ma@gmail.com

      Delete
    5. Bro, mohon share itinerary. nurulhasanah0507@gmail.com

      Delete
    6. sy nak jugak...
      sebab nak g bulan 5 ni..
      duniaa.kita@gmail.com

      mekashe

      Delete
    7. saya juga nak.
      nak pergi honeymoon.
      boleh share iti? sherly_livana@hotmail.com
      thanks

      Delete
    8. salam. boleh share itinerary jugak? to hipsterpomade.cyberjaya@gmail.com. thank you! :D

      Delete
    9. salam nk itiniary jgk boleh? skyempires_21@yahoo.com...good job full pack of info..

      Delete
  5. sama2. dh sambung belajr pun. Ntah bila dapat travel lagi, huuuu

    ReplyDelete
  6. hi.. boleh share itinerary? tq Faizal..
    mazia@klccconventioncentre.com

    ReplyDelete
  7. Salam. Boleh share itinerary juga? maizatulranai@gmail.com

    I have itinerary to perth, australia. If you're interested :)

    ReplyDelete
  8. salam..saya nak itinerary juga boleh? :)
    liafarhana92@yahoo.com
    thanks in advance! :)

    ReplyDelete
  9. As Salam.. very helpful tips...

    Boleh share itinerary? biez_iza@yahoo.com

    Thanks in advance ^__^

    ReplyDelete
  10. Awesome blog!

    Boleh emelkan iti? marc_dean89@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. nak travel lagi ker?.. perhaps balkan...nak join..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak. tapi cuti da habes. Balkan is definitely in the list. Someday InshaAllah

      Delete
  12. Salam, bole share itinerary? hishazalli@gmail.com 😁

    ReplyDelete
  13. Salam, kalau x keberatan boleh share itinerary? :)
    drnurhayati94@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.... saya nk itinerary jg... tq
    zazagurlz 83@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum.... saya nk itinerary jg... tq
    zazagurlz 83@gmail.com

    ReplyDelete
  16. TUAN kalau nak using euro pass boleh gunnakan semua tempat ke. boleh maild saya vjscosmo@gmail.com

    ReplyDelete
  17. yg saya tak paham apabila sampai ke sesuatu destinasi , jika beli pass unlimited pass utk 21 hari its abt euro 571 utk 1 orang, bermaksud boleh gunnakan interchange ulang alik semua negara @ hanya dpt diskaun apabila ada kupon ini. boleh jelaskan sebabnya saya akan bertolak pada 23 oct 2015. email saya tuan jikalau tidak keberatan vjscosmo@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya guna... sy confuse dgn eurail pass & swiss pass... adakah kalo sy beli eurail pass... sy blh guna semua intercity train dlm swiss?

      Delete
  18. salam bro.macam best layan your story ni. kalau tak keberatan boleh share your iti tak? tgh duk develop my iti to europe for next year trip. faizal.rus@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Assalam, boleh tuan share ITI ke email ni, Ilyani.Munir@gmail.com
    Thanks in advance :D

    ReplyDelete
  20. Wow..you guys are awesome. Congrat coz dpt cover some of very facinating places and amazing countries around Europe.
    Kita punya mood memang sama..travel without tour package..and alhamdulillah.. me and my wife dpt cover 9 countries (inc 2 free countries '24 hours layover + tour', 1 in China and 1 in Netherlands) dlm Jun lepas dlm masa 15 hari with total cost about rm 17K , bezanya cuma kami hire a car and drove to 6 countries + Eurostar. It was a greatest exp 4 a while.
    Looking 4wards 2 OZ trip in next Nov.
    You guys are AWESOME

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Mr. Nazri Hasan.. mind sharing your itinerary please? Thank you in advance.. :)

      mizzidya@gmail.com

      Delete
    2. wow. you're not so bad yourself. Power tu 9 countries in 15 days. congrats to u too. Have fun in OZ. sebulan je lagi yek. bestnye!

      Delete
    3. Nazri HAsan N Faizal Zainuddin..
      Bole email iti jugak? TIA..mrayen@yahoo.com

      Delete
  21. as salam faizal,
    great sharing! we r planning to do europe trip during winter in 8 countries within 18 days...do u mind sharing your itinerry as well? thanks!!!
    farah.ayuza@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Salam Faizal,very good sharing. really appreciate if you can share your itinerary? :-) my email is sitiruhaida@hotmail.com.
    thanks!!. - Aida

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum.. boleh saya tahu nak naiktrain apa dari:-
    i) Prague ke Vienna
    ii) Vienna ke Salzburg

    dan perlu ke book awal?

    terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. train boleh book kat raileurope. Kami book semua train siap2.

      Delete
  24. Boleh tlg send itinerary x?.ahmadaliffahmi@gmail.com...apapun perkongsian yg terbaik...tq

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum...nice sharing...bleh share iti... shila.adamss@gmail.com
    trima kasih ;)

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum...nice sharing...bleh share iti... shila.adamss@gmail.com
    trima kasih ;)

    ReplyDelete
  27. Hi...salam...nk mintak itinerary blh ?

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum ,

    Saya nak tanya.saya sefamily insyaallah akan ke europe (paris,frankfurt,amsterdam,brussels ,london) on 11th nov ni . saya plan nk naik train. saya nak tanya perlu ke kita buat reservation utk seat? ada kemungkinan ke x dpt seat?saya bwk anak2 kecik jd kesian kt anak2 nt. sbb saya baca better reserve dulu tp katanya 10 hari sblm travel. kitorg dah x sempat nak buat reservation.tqvm in advance.
    lg satu boleh tak nk mntk itinerary.send ke email puterihafiza83@gmail.com. TQVM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sorry for the late response. i went for another trip and got caught up with busy schedule soon as i returned from the trip. hope its not too late to share my itinerary. so sorry.

      Delete
  29. Assalamualaikum. Boleh mintak itinerary jugak tak? ni email saya. hashraff93@yahoo.com.
    terima kasih.

    Satu lagi. boleh saya tahu dengan lagi details tak total keseluruhan duit yang awak guna untuk euro trip ni. thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama jugak. kalau tuan tak keberatan. nurhaqim.ma@gmail.com

      Delete
    2. salam....boleh email itinerary tak? muzairanmuzafar@gmail.com

      dan kalo bleh share total cost yg encik guna. tksih sgt2

      Delete
    3. Salam..boleh bg ur itinery..norazian74@yahoo.com.my.thanks😀

      Delete
  30. Salam
    Mohon share itenary di saadsaid04@gmail.com...serta boleh saya tah roughly berapa kos dan step by step utk ke Eropah

    ReplyDelete
  31. Salam
    Mohon share itenary di saadsaid04@gmail.com...serta boleh saya tah roughly berapa kos dan step by step utk ke Eropah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.

      Ini itinerary saya. Budget tu sy x susun kemas lgi. xde mase sebab rumit sikit. roughly dlm 10-11k incl flight tix. Sy mmg purposely x bwk stok mknn dri msia sbb mls nk pikul beban lebih. jdi sy save & bwk pocket money lebih sikit utk mkn sepanjg 14 hri kt sna. Klau bwk stok mknn dri msia mesti jauh lbih bajet. Flight + intercity train + accomodation dh 7k. lgi 33-4k tu mkn + local transport + souvenir + entrance ticket

      Delete
  32. Hi,
    Your tour helps a lot. Care if you can share the itinerary with me. kohila25@gmail.com. Thanks in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh x share iti dgn sy jugak? Hehe..
      Sbb skrg pun tgh berhempas pulas siapkan iti.. erm.. nsb baik ter bumped to ur blog ni.. share nah... moga murah rezeki
      aziatol_jamil@yahoo.com

      Delete
  33. Saya pun nak jugak itin bole x?? nourieib@gmail.com .Tqvm in advance

    ReplyDelete
  34. Wowww...super menarik.. Planning for backpacking solo trip to europe..ok x agak2nya ye? Worth it x? Or better in groups? Btw...mind sharing your iti..? Tq so much in advance... :-) my email add: sepatu.biru85@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Hi care to share your itinerary? snowsnowsnowie@gmail.com Thanks! :)

    ReplyDelete
  36. Nice info..boleh share iti? kamilahkeply@yahoo.com
    thanks.

    ReplyDelete
  37. Nice info..boleh share iti? kamilahkeply@yahoo.com
    thanks.

    ReplyDelete
  38. informative entry... boleh share itinerary to nhtahir1@yahoo.com
    tmksh tqvm

    ReplyDelete
  39. Nak tanya, untuk rail europe tu you beli online then dorg pos ke malaysia ke atau mcmne ye? Atau kita ambik dkt stesen2 dkt sana?

    ReplyDelete
  40. HI..
    BOLEH SHARE ITINERARY TAK KAISYA88KHALID@GMAIL.COM

    TQ

    ReplyDelete
  41. Hi, would love to have the itinerary, too! email me, faerni@yahoo.com Tq

    ReplyDelete
  42. Salam boleh emel itinerary @ nafisahyaacob76@gmail.com
    Tqsm

    ReplyDelete
  43. Bro blh share iti kat saye.. saiful@putera.com cadangnye nk pg mac 206 nt.. Pening bro nak buat iti ni..

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum..wah makin xcited bile da bace blog ni...bole email kn saya itinerary awk x ??thnx for sharing..
    yamaguchi.kumiko1703@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  45. oh ye if x keberatan bole x share nama setiap accomodation yg korg stay tu...atleast ade figure psl tmpt tinggal...thnx...

    ReplyDelete
  46. Hai, can u share the itinerary
    theawesomeaida@gmail.com

    ReplyDelete
  47. Hai, can u share the itinerary
    theawesomeaida@gmail.com

    ReplyDelete
  48. Hi amazing trip!! Can u pls share your iteniary, shiyamala18@yahoo.com. :)

    ReplyDelete
  49. bila korang nk workout pergi iceland tgk aurora..blh gakla nk tumpang join..hahaha

    ReplyDelete
  50. Salam. Thanks for the info. Mnta share itinerary.
    suri.aliah@gmail.com
    thanks:)

    ReplyDelete
  51. Salam... nk tanya.. if sy guna eurail pass utk 2 countries (France & Swiss)... sy blh ke guna intercity train dlm swiss?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eurail hanya laku utk certain2 transport je kat swiss. yg tu kena check dkt website laluan mana yang valid eurail. by the way sy x ambil eurail.

      Delete
  52. Assalamualaikum. Boleh emailkan itinerary ke mayzaitul@gmail.com looking forward going to uk and euro this coming october. Thank you 😅

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum...entry yg best....boleh emailkan.itinerary...saya pergi 16 feb 2016 selama 2 bulan dgn.isteri....

    izhar.iela@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Slm...sgt menarik entry ni bro...mohon email iti ke:
    jolt_joe@hotmail.com

    Tqvm bro

    ReplyDelete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  56. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  57. Very informative blog..apreciate if u could share the itenarary with me...kindly email to lieya_002@yahoo.com..tqvm

    ReplyDelete
  58. Salam ... Nice entry . Boleh tak awak emel iti ke efrananovel95@yahoo.com . Thanks :)

    ReplyDelete
  59. Salam. Wow. Sangat best lah dapat travel ke europe! Doakan saya dapat pergi jugak tahun ni k!

    Mind to email your iti ?

    iraqisgalfreda@gmail.com

    Thanks in advance!

    ReplyDelete
  60. salam bestnya dapat jelajah byk sgt negara, boleh tak email saya aniswahab20@yahoo.com iti, tq :)

    ReplyDelete
  61. appreciate klu blh share iti.. xair678@yahoo.com OR dhiaannur@gmail.com..jazakallahu khair

    ReplyDelete
  62. Assalam Bro,

    Mind to share your complete iti to nurulhasanah0507@gmail.com. Thanks ya :)

    ReplyDelete
  63. Salam.. Boley share itinerary x?? Ni email sy aidealf@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  64. Salam. Mohon share iti di emel saya fatiqah.abdullah@gmail.com. tq!

    ReplyDelete
  65. salam faizal..kalau xkeberatan boleh x share iti sekali coasting..?really appreciate n tq in advance =)
    tyra_bubble89@yahoo.com

    ReplyDelete
  66. salam..nak iti jugak boleh?
    dayangfitrah@gmail.com

    ReplyDelete
  67. Salam, bestnyaaa boleh cover banyak negara jugak dalam 14 hari tu. Sy sekarang ada kat luxembourg buat practical kat sini till end of april. Ingat sebelum balik msia ada masa dalam 11 hari nak round europe. Boleh tak nak tgk itinerary and coasting sekali utk buat rujukan. Ni email sy atikahrazmi93@gmail.com. tq ☺

    ReplyDelete
  68. As salam & good day,

    Dear Faizal,

    Boleh share itinerary & budget x utk reference? kami tgh plan nk g thn ni..

    Appreciate your kind feedback :)

    Thank you.

    email- shakinanurul89@yahoo.com

    ReplyDelete
  69. Salam boss. Bole mntak refrence utk travel europe. Skli dgn iti.
    Tq.
    Bole emailkan : humaidi.othman88@gmail.com

    ReplyDelete
  70. sangat informatif.. sy tgh plan europe tour. 2 org ..nak drive.. cari lg 2 org.. kalau tak kena naik train kot..
    end may early june..
    jom..

    moga dipermudahkan..
    .
    sapa nak join jom! blogtilldrop@gmail.com

    ReplyDelete
  71. saya pun nak itenary kalau tak keberatan : licatlica@gmail.com..
    best gila baca post ni

    ReplyDelete
  72. saya pun nak itenary kalau tak keberatan : licatlica@gmail.com..
    best gila baca post ni

    ReplyDelete
  73. Salam Bro.. Blh Share itenary yg awesome ni untuk kami sekeluarga ke Europe hujung tahun ni, thanks a lot ya

    noraza8828@gmail.com

    ReplyDelete
  74. Salam bro.... Please nak no whatsapp. Bnyk bende nak tanya ni. Bole pm saya... 0176666417

    ReplyDelete
  75. Boleh share iti yg hebat ... saya bercadang untuk pergi tahun dpn .. terima kasih

    hannako_ima@yahoo.com.sg

    ReplyDelete
  76. bestnya bang..kira2x brpa kos smua ek perseorang?

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum,
    Firstly, nice blog.. banyak info dan gamba yang menarik.
    boleh share itinerary ker? kalau boleh emelkan pada saya yer..
    izanmalek@gmail.com
    TQ in advanced!

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum. Terbaik coretan bro. Mohon share itinerary utk next trip kami. Tq bro. My email add: mrizmal@gmail.com

    ReplyDelete
  79. Assalammualaikum. nice blog dude.
    boleh share itinerary ke? boleh email ke zamzuhaili.azrin@gmail.com

    hehe thankyou in advance. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah email itinerary. Terima kasih atas feedback. Really appreciate it.

      Delete
    2. Cabie.. Boleh email itinerary yg bro faizal forward.. Jika diizinkan lah..

      Thanks a lot

      Delete
  80. Good reviews. Great trip. Sounds fun. Can u share itinerary, accommodation, travel mode, cost etc etc. planning to go nx yr. TQ
    lopez_christabel@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. I've forwarded the itinerary to your email.

      Delete
  81. saya nak iti boleh tak ? ninaazlan63@gmail.com . nice entry btw !

    ReplyDelete
  82. Nice sharing. Saya pun nak itinerari ni boleh? naflin@yahoo.com. TQ

    ReplyDelete
  83. Perkongsian yang hebat. Mohon emel Itinerary ni juga kpd saya. ahmadsobri5868@gmail.com

    ReplyDelete
  84. Hi,

    Bestnye experience. Boleh share itinerary x? shahila1209@gmail.com

    Thanks in advanced. -Sheila-

    ReplyDelete
  85. Assalammualaikum.
    nice trip bro...
    boleh share itinerary ke? boleh email ke sentulboys90@yahoo.com

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  86. Salam Faizal,

    kalau boleh mintak share itinerary ya. email saya sid310857@gmail.com

    ReplyDelete
  87. sy pun nak iti. sitisharena@gmail.com
    tia

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum.. Kalau tak keberatan, nak mintak shate itinerary boleh? Thanks. :) nurnabihahshukri@gmail.com

    ReplyDelete
  89. Salam Faizal,

    Boleh share kan itinerary pada saya juga? email eshafina@yahoo.com

    Terima kasih:)

    ReplyDelete
  90. Salam Faizal,
    Thank you for sharing this information online. You have no idea how many people you have helped with your story.
    I plan to go to Europe soon in Autumn, boleh tolong send your itinerary to my gmail yanti227@gmail.com also train info. Thanks a bunch!

    ReplyDelete
  91. Salaam bro faizal..

    Boleh share iti..
    Email.. rizal.takaful@gmail.com

    Thanks a lot bro faizal

    ReplyDelete
  92. Salaam bro faizal..

    Boleh share iti..
    Email.. rizal.takaful@gmail.com

    Thanks a lot bro faizal

    ReplyDelete
  93. Salam bkenalan drp kami makan angin London

    Budget SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK & EUROPE Tour) dengan kadar berpatutan.

    HUBUNGI @
    Whatsapp di +447478 684277
    Facebook page: Makan Angin London
    https://www.facebook.com/makananginlondon
    Instagram: makananginlondon
    http://ukhomestaypengangkutanlondon.blogspot.co.uk

    ———————————————————————-
    Amsterdam & Belgium
    Tulip Garden package
    25 April – 16 May 2016
    3D 2N | 3D2N
    5 px | 6 PX
    £2500 | £2850
    What included in the package
    – Hotel
    – Breakfast
    – Ferry fare
    – MPV
    – Netherland
    Keukenhof, Zaanse Schans windmills,
    – Belgium
    Atomium, Mini Europe
    Harga ade berubah terubah
    Hotel reservation & ferry fare
    ———————————————————————-

    ReplyDelete
  94. hi faizal, if tak keberatan boleh tak share your europe iti ni, amazed betul so many places u can cover in 2weeks! thanking u in adv! email : nurainh29@gmail.com

    ReplyDelete
  95. Wah...suka sekali lihat foto-fotonya keren dan bagus sekali. Teknik pengambilan fotonya juga hebat, Pake camera apa ya?

    ReplyDelete
  96. Salam Faizal, Tq for sharing this information of yours. Boleh share your itinerary to my gmail lizawati1310@gmail.com. Tq..

    ReplyDelete
  97. Salam Faizal, Tq for sharing this information of yours. Boleh share your itinerary to my gmail lizawati1310@gmail.com. Tq..

    ReplyDelete
  98. As Salam En Faizal,

    Tq for sharing your wonderful experience. Its really inspiring. My family and I are planning to tour europe next year. Hope you can share your itinerary and breakdown cost if available to my email : shahril.azizi@yahoo.com

    ReplyDelete
  99. Salam bro. Bleh tak share yr europe trip itinerary? Klu bleh pls send to my email ryzan21@hotmail.com
    tq2 :)

    ReplyDelete
  100. As-Salam boss. Bole mintak refrence utk travel europe. Skli dgn iti.
    Bole emailkan kat saya akram.mabsah@gmail.com
    Tq.

    ReplyDelete
  101. Salam Faizal,
    Awesome trip! Boleh share tak itinerary with me. Email me at md.nas.aiman@gmail!
    Thanks bro!

    ReplyDelete
  102. Assalam,

    Boleh share iti n tempat u stay x masa kt sane if ada. Tq in advance.

    My email erina_rais@yahoo.com

    ReplyDelete
  103. Salam tuan.. Kalau x keberatan boleh share iti x utk kami plan europe trip kami august ini. Emel ke shutdown007@gmail.com. tq ye

    ReplyDelete
  104. Salam tuan.. Kalau x keberatan boleh share iti x utk kami plan europe trip kami august ini. Emel ke shutdown007@gmail.com. tq ye

    ReplyDelete
  105. as salam. blh share iti? tq :)
    aizatjaini24@gmail.com

    ReplyDelete
  106. Hi Faizal, if you dont mind please share your euro trip itinerary. My email ritchiegeoffrey@gmail.com. Many thanks

    ReplyDelete
  107. Hi, blh share iti lg details? Tq
    wanne_da@hotmail.com

    ReplyDelete
  108. Hi..sy akan ke europ this sept. Blh share itinerary..kalau blh without UK @ London etc.
    T.kasih & selamat bpuasa

    ReplyDelete
  109. Salam En Faizal :) TQ berkongsi pengamalan trip europe. Kalau x keberatan, boleh share itinery? Tgh merancang ke europe. Emel me mss.honey.bee@gmail.com

    ReplyDelete
  110. Salam tuan, mohon jasa baik kongsikan itinerary please. Email add : fiqueramli@gmail.com. Thanks.

    ReplyDelete
  111. Salam, tuan..

    bole kongsikan itinerary ke saya, rasa berminat dengan coretan tuan diatas..
    email : mzulhelmy@gmail.com

    thanks..
    Salam.

    ReplyDelete
  112. salam, bole kongsikan itinerary? sy rasa berminat dengan trip faizal..
    email : ruthhsinaga@gmail.com

    thanks

    ReplyDelete
  113. I agree with the majority of the points in this article and it’s great without any doubt. Really a wonderful post! I like it very much. Here I find everything in details. I hope I will see this type of post again in your blog
    Backpacking in Europe

    ReplyDelete
  114. aci tak emelkan itinerary? ;-)

    reallife.nhhas@gmail.com

    ReplyDelete
  115. Salam faizal..best nye coti-coti europe...boleh share itinerary?widwilda@gmail.com tq

    ReplyDelete
  116. Salam bro. Terbaik la.

    Nak gak itenari. Tq ketat2

    elmie17@gmail.com

    ReplyDelete
  117. salam...blh share itirenary x?
    hazlin1984@gmail.com
    10q

    ReplyDelete
  118. Salam. Boleh share jugak ke itinerary? zaneeyna@gmail.com. Kebetulan sama nak pergi time spring nnt. Cuma maybe tak mampu nak backpackers dah.anyway congrats for the successful planng.

    ReplyDelete
  119. Salam..seronok baca...klu x keberatan boleh share iti ke afticapuspa@yahoo.com sbb plan nk g okt ni....

    ReplyDelete
  120. Hi... Boleh email iti? Appreciate sgt2 (:

    faradiyananasir89@gmail.com

    ReplyDelete
  121. hi :) if its not much of a problem, may i ask for a copy of your itinerary?greatly appreciated.my emel hanaan_normi@yahoo.com

    ReplyDelete
  122. Wow 14 hari dan byk tempat. Boleh share iti? akmaldesign@gmail.com . Tq very much bro.

    ReplyDelete
  123. Salam Faizal... Seronok Baca pengalaman Awak.. Tolong kongsi itinery ke hakak... Dah gugur banyak rambut nih dok pikir
    salfarinasukar@gmail.com
    Million thanks😀

    ReplyDelete
  124. Salam Faizal... Seronok Baca pengalaman Awak.. Tolong kongsi itinery ke hakak... Dah gugur banyak rambut nih dok pikir
    salfarinasukar@gmail.com
    Million thanks😀

    ReplyDelete
  125. Salam Faizal, seronok baca ur blog.
    Nice sharing. Gambar cantik-cantik belaka.
    Mind sharing ur itinery rossha@ummc.edu.my.
    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  126. Salam Faizal... Seronok Baca pengalaman u guys.. boleh tolong kongsi itinery ke akak tak, plan nak ke sana December ni... ncheidris@gmail.com

    Many thanks

    ReplyDelete
  127. Salam Faizal... Seronok Baca pengalaman u guys.. boleh tolong kongsi itinery ke akak tak, plan nak ke sana December ni... ncheidris@gmail.com

    Many thanks

    ReplyDelete
  128. nak iti juga..blh emailkan ke norjijie@gmail.com
    tqvm..

    ReplyDelete
  129. Salam. Boleh tolong share itinerary. Pls email to rabiatulzunnurain@gmail.com. Thank you soooo much.

    ReplyDelete
  130. Salam..blh tlg share itinerary.email qq2011kk75@yahoo.com.tq

    ReplyDelete
  131. salam, boleh tolong share ur itinerary?

    > reenrafique@gmail.com <

    Thank u...

    ReplyDelete
  132. assalamualaikum, sy harap x keberatan untuk share ittenary :) hehehe
    email : wilna2509@gmail.com

    ReplyDelete
  133. salam.. kalau saudara tak keberatan, boleh share kan itenari ke email sy? planning nk ke europe winter nnt. email : bdxtomey@gmail.com

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum tuan. Kalau tak keberatan boleh tak share itinenary tuan kat email say salmibaekk@gmail.com. thanks.

    ReplyDelete
  135. Salam.. kalau xkeberatan boleh saya dptkan iti dr saudara dan bajet semua ni.. thanks aisyah_naimianz@yahoo.com :)

    ReplyDelete
  136. assalam tuan boleh share iti ke europe ini..terima kasih tuan
    email : nazadhi90@gmail.com

    ReplyDelete
  137. Salam...kalo tak keberatan boleh tak emailkan saya intenari di nurmyra11@gmail.com

    ReplyDelete
  138. Assalam..nice entry, blh share iti? Email ke : chookooiyen83@gmail.com

    ReplyDelete

Itinerary : Myanmar Adventure (19.01.2018 - 28.01.2018)

" Our only limitations are those we set up in our own minds " ---------- xxxxx ---------- 19.01.2018 (Friday) ...